Co dała mi (Junior) Eurowizja?

23:28:00



Tegoroczny finał to wciąż świeży temat, dzięki któremu odgrzałam swojego życiowego kotleta - kiedyś bardzo przepadałam za Junior Eurowizją. Mówiąc kiedyś mam na myśli bardzo odległe kiedyś, bo lata 2003-2005:D W 2003 roku w Kopenhadze odbyła się pierwsza edycja Eurowizji dla dzieci i młodzieży do lat 15. Konkurs cieszy się dużo mniejszą popularnością niż dorosła Eurowizja, a od 2005 roku nie jest transmitowany przez polską telewizję. Przez długi czas Eurowizja dla dorosłych kojarzyła mi się z kiczem i za nią nie przepadałam. Z kolei dziecięca w ogóle nie wiązała się w moich oczach z tandetnym błyskiem - całkiem ciekawe ;-P Z perspektywy lat przygodę z Junior Eurovision Song Contest (JESC. Pamiętam, jak zabawny wydawał mi się kiedyś fakt, że wyszukiwarki uparcie wyrzucały przy poszukiwaniach linki związane z jedzeniem) uważam za całkiem owocną.

junioreurovision.tv
Dino Jelusic, zwycięzca JESC 2003 z piosenką Ti Si Moja Prva Ljubav (klik). To była jedna z najpopularniejszych piosenek! A sporo dziewczyn marzyło, by być lubą Dina ;-) Dla porównania - Dino teraz (klik)



1. Pierwsze podmuchy internetu i blogowania
Oglądając tegoroczną transmisję półfinałów i grand final przypomniałam sobie o blogu o Junior Eurowizji, który prowadziłam lata temu. Cieszę się, że go nie usunęłam. Dzięki temu odkryłam ostatnio, że parę osób zawędrowało tam w zeszłym tygodniu, to było bardzo miłe ;-) Kto pamięta zamierzchłe czasy, gdy pisało się blog na Onecie, gdzie wstawiało się w bocznej listwie galerie zdjęć? Kiedy trzeba było uważać, by nie zapchać konta zbyt dużą liczbą fotek? Złote czasyDzięki tej zabawie pierwszy raz zetknęłam się z Gimpem i zabawą szablonem, a ten poradnik Pascala (klik) był sporą kopalnią wiedzy o tym, co i jak robić w sieci. Fajne czasy.


junioreurovision.tv
 Maria Isabel wygrywająć JESC 2004 śpiewała o tym, że woli być martwa niż nijaka - Antes muerta que sencilla. Dzięki niej zapamiętałam, że po hiszpańsku antes to prędzej. Co ciekawe, nawet parę razy w  życiu przydała się ta wiedza. Ta piosenka (klik) była też mega znana.



2. Zaciekawiła językami

Kiedy Nika  Turkovic z Chorwacji zajmowała trzecie miejsce śpiewając Hej mali (klik) zaintrygował mnie podejrzanie polsko brzmiący tytuł piosenki. To właśnie dzięki Eurowizji zaliczyłam fascynację chorwackim. Wydawał mi się przezabawny i podobny do polskiego. Do dziś przezabawne wydaje mi się to, że na glavi imaš slušalice oznacza, że na głowie masz słuchawki (słuchalnice <3), a i vise ne znam koliko je dva i dva to nie wiem, ile jest dwa i dwa. A skoro koliko=ile, to...koliko imas godina - ile masz lat. Język obcy jak marzenie z perspektywy dwunastolatki. Fajną opcją było to, że na oficjalnej stronie pana Dino Jelusic istniał chat. Sporo radości dawało to, że mogłam sobie popisać najprostsze zdania ever typu cześć, jak masz na imię i ile masz lat, a oni to rozumieli :D



http://wiwibloggs.com/wp-content/uploads/2015/11/Cory-Spedding-UK-Junior-Eurovision-2004.jpg
Cory Spedding z Wielkiej Brytanii z The best is yet to come (klik) wywalczyła drugie miejsce w 2004 roku. Lubię tę piosenkę, bo jest dużo dojrzalsza niż reszta

3. Uczyła geografii

Dzięki finałom ogarnęłam, że Lillehammer, w którym skakał Adam Małysz, to to samo Lillehammer,  w którym odbywało się JESC 2004. Ogarnęłam, w jakim leży kraju. Z kolei dzięki Junior Eurowizji 2005 dowiedziałam się, że Hasselt to miasto w Belgii. Do dziś, gdy słyszę  Lillehammer, przed oczami widzę śpiewających.

4. Poprawa zdolności szpiegowsko-detektywistycznych

W początkowych latach Eurowizji, z racji tego, że konkurs dopiero nabierał tempa - ciężko było znaleźć jakieś nowe, intrygujące informacje (a już szczególnie zdjęcia!), których nikt wcześniej nie wyłapał. I zarazem prehistoryczne czasy przed youtube, gdy filmiki oglądało się na zacinającym putfile...;-)





 junioreurovision.tv
Czas na polski akcent - Kasia Żurawik i Coś mnie nosi (klik). Polska brała udział jedynie w dwóch pierwszych edycjach - lądowaliśmy na ostatnich miejscach :-( 
 
5. Znajomości o podobnych zainteresowaniach 
Swego czasu blogi o Junior Eurowizji wyrastały niczym grzyby po deszczu i aż dziwię się, ile informacji można było odkopać w Internecie już dekadę temu. Całkiem spore grono osób interesowało się tematem. Mało tego, powstawały nie tylko blogi dotyczące użytkowników samego finału JESC, ale też uczestników krajowych eliminacji -nie mam pojęcia czemu najpopularniejsi byli uczestnicy z Hiszpanii. Za to nikogo nie zdziwi, że eurowizyjny prym wiodą kraje skandynawskie ;-)
Sympatycznie wspominam kilka bliższych znajomości z dziewczynami, których miłością był Dino Jelusic. Szkoda, że znajomości nie przetrwały czasów, gdy wyrosło się już z Junior Eurowizji...
ale wraca się do niej z sentymentem.

Czy jest na sali ktoś, kto pamięta cokolwiek związanego z tym konkursem piosenki? 
;-)

You Might Also Like

0 komentarze